Petua menghilangkan bau daging kambing

Tuesday, January 25, 2011


Disini saya berikan petua menghilangkan bau daging kambing, cara-cara yang biasa dan luar biasa pun ada juga. Pilih mana yang paling sesuai dan paling senang untuk menghilangkan bau khas daging kambing, yang menurut beberapa orang kalau bau khas ini hilang maka hilang pula kenikmatan masakan daging kambing itu.....tapi tu memang betul kalau langsung tak der bau hilang pula nikmat daging kambing tu...jangan takut makan kambing sebab daging kambing ni baik untuk yang berkahwin juga.....hehe....untuk pengemar daging kambing ni hati-hati jangan makan terlalu banyak nanti pening kepala dengan panas satu badan.........panasss

1.Sebelum dimasak daging kambing disiram dengan titisan air jeruk nipis. Jika tidak ada jeruk nipis boleh juga menggunakan daun jeruk limau.

2.Selain air jeruk nipis boleh juga menggunakan daun jambu.Daun jambu itu diramas-ramas bersama dengan daging kambing sebelum dimasak.

3.Sebelum dimasak bungkus dengan daun pepaya dan buah nanas. sebabnya daun pepaya ni buat daging menjadi empuk setelah masak sedangkan nanas untuk menghilangkan bau amisnya.

4.Ambillah 2 potong arang dan cucilah sampai bersih dari kotoran lain. Rebuslah daging kambing bersama-sama arang tadi. dan daging kambing tidak akan berbau lagi.

5.Yang biasa orang tua-tua lakukan untuk menghilangkan bau khas daging kambing hanya dengan cara memotong daging dengan arah yang betul…dengan memotong searah serat daging.


selamat mencuba.....


0 comments:

Post a Comment

Dapur Kak Anis Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino